Monday, March 10, 2008

كيف يعمل الوايرلسس مع ال radius

اعتذر عن التأخير لاني كنت مشغول جدا في الغشل و الموضوع تربس معايا اصلي قررت ان اقوم بوضع IAS سيرفر ليقوم بعمل authentication للكلاينت اللي بيخش على النيتوورك عن طريق ال PEAP .. و الموضوع تربس يا انا يا هو
قمت بتركيب ال IAS على سيرفر 2003 و دومين عادي و قمت بتعريف الكلاينت و يهديك يرضيك مخشش
بصراحة انا كنت غبي اوي قعدت يوم بصلح في الموضوع بس علشان تعرفوا انه كل شئ يحل بالتحليل المنطقي حوريكوا انا عملت ايه
ال PEAP بروتوكول يتم فيه عمل AUTHENTICATIOM للكلاينت من خلال RADIUS سيرفر ، و من اهم ميزاته انه لا يلزم CERTIFICATE للكلاينت بل يمكن استعمال شهادة للسيرفر فقط او يمكن اضافة شهادة للاكينت و عمل MUTUAL AUTHENTICATION ..راحت اللمبة نورت
قولت اما اتأكد روحت على اللوج فايل لقيت انه في ايرور للصبح لانه الراديوس معندهوش شهادة ، شوفتوا العلم نووووووووووووووووووووووووووووووور
روحت مركب CA على الدومين و خشيت ، regular_smile.gifايه الحلاوة دي خش زي الفل ، سهل و بسيط و اي كلام
كل ما عليك تعريفه في الاكسيس بوينت اي بي الراديوس سيرفر و ال SHARED KEY الخاص به و تعريف الكلاينت في ال IAS من خلال اضافته في الكونكشن كلاينت
نقطة جميلة مكونتش عارفها انه عليك عمل PUBLISH للراديوس في الدومين و البابليش ده سيقوم بمنح صلاحيات للراديوس بقراءة حقوق ال DIAL IN للمستخدمين في الدومين regular_smile.gif
ترحلو و الله و جمييل
اما اروح اذاكر شوية SECURITY الا الامتحان يوم السبت القادم

No comments: